Szeretettel köszöntelek a ESZTERGOM mint KulturForrás közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ESZTERGOM mint KulturForrás vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ESZTERGOM mint KulturForrás közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ESZTERGOM mint KulturForrás vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ESZTERGOM mint KulturForrás közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ESZTERGOM mint KulturForrás vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ESZTERGOM mint KulturForrás közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ESZTERGOM mint KulturForrás vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Özséb és Benedek után István lett a rend vezetője. István rendfőnök Lodomérhez az esztergomi érsekhez fordult a megyei zsinaton azzal a kéréssel, hogy a megyéjében remeték számára meghatározott életszabályokat alkosson a pécsi és veszprémi püspökök példájára.
1291-es évnél Benedek veszprémi püspök irata, mely a Szent Kereszt megtalálásának ünnepén kibocsátatott oklevelében megerősítve így írja le, és a következő helyeket sorolja fel név szerint: A Szent Kereszt egyháza a Pilisben, Szent László Kékesen és Pilis szigete…
Az új szabályzat szolgálja a Pálos-rend tovább fejlődését a főegyházmegye területén, amelyet 1294-ben Lodomér, esztergomi érsek készített el. Majd 1297-ben, András egri püspök is úgy rendelkezik, hogy az ő egyházmegyéje területén élő pálos szerzetesek számára is kötelezővé teszi a szabályzatot. Bár a konstitúció liturgikus vonatkozásai csekélyek, emiatt feltételezhetjük, hogy a zsolozsmázás és az egyéb istentiszteleti tevékenységek olyan folyamatosságot és kialakult szokásokat alakított ki már erre az időre a rend, hogy nem volt szükséges újabb utasítást adni ezekre vonatkozólag.
Ladomér érsek tehát meghallgatta István perjel kérését a következő, utóbb András egri püspök által a maga megyéjébe is alkalmazott rendeletet bocsájtotta ki:
„András, Isten kegyelméből egri püspök, minden vallásos és istenszerető férfinak, aki e tartomány bármely barlangjában vagy pusztaságában remeteéletet él, üdvözletét és atyai áldását küldi. Mivel az ember esendő, és természeténél fogva a bűn felé hajlik, a közösségi élet meglazulása miatt a kölcsönös szeretetet elhanyagolja, és a szerzetesi fegyelmet is megrontja. Az emberiség ősellensége a szerzetesek közül sokakat elcsábít az engedelmesség erényétől, és az engedetlenség mélyébe taszítja őket. Ezért szükséges, hogy a régi atyák gazdag biztosítékaival, rendeleteivel - mintegy elszakíthatatlan kötelékkel - a szerzetesi fegyelmet körülvegyük, meghatározzuk, és pontosan leírjuk. Mert a közmondás szerint: nehezen oldódik el a többszörösen megcsomózott kötél. Ezért Krisztusban szeretett fiúnk, Lőrinc testvér, az Esztergom melletti szentkereszti kolostor perjele, István testvér rendfőnök és rendjének más perjelei helyett és nevében elénk járulva bemutatta szerzetének Reguláját és Szabályzatát.
Buzgón és tisztelettel kérte, hogy azokat a szabályokat és szerzetesi rendelkezéseket, amelyek Lodomér esztergomi érsek, örökös főispán privilégiumában foglaltatnak, melyeket ugyanazon, fönt említett érsek úr saját tekintélyével, mint privilégiumokat elfogadott, jóváhagyott és megerősített, úgy mi is a következőkben azokat elfogadni, jóváhagyni, megerősíteni és saját tekintélyünkkel, mint privilégiumokat bizonyítani kegyeskedjünk.
A novíciusok egy évig tartsanak próbaidőt, és utána tegyenek fogadalmat, ha akarnak. Ha pedig nem akarnak, engedjék meg nekik, hogy szabadon eltávozzanak. A perjel azonban étkezéskor és más alkalmas időben is beszélhet. Az étkezéstől fölkelve zsoltárt olvasva menjenek a templomba: "Könyörülj rajtam Istenem..." Legyen kijelölt hely, ahol a vecsernye után Istenről és a szentekről beszélgethetnek. Az esti imádság előtt jelezzenek, hogy a testvérek jöjjenek össze valamit inni, ha van mit. Ezután menjenek az esti imádságra, amikor pedig befejezték, feküdjenek le. Tunikában, skapuláréval és cipőben aludjanak.
A betegek részére külön szoba legyen, ahol fekhetnek és étkezhetnek. Többek közt elrendeljük, hogy minden testvér abban a házban éljen, amelyikben fogadalmat tett, és fölötteseinek engedélye nélkül, a saját meggondolatlanságából nem hagyhatja el. Azt a testvért vagy azokat a testvéreket, akik önkényesen távoznak, egyetlen perjel sem fogadhatja be a rendfőnök vagy annak, helyettesének szóbeli vagy írásbeli engedélye nélkül. De ha valamelyik testvér másik kolostorba vágyódik, és annak a kolostornak a perjele is akarja, akkor a rendfőnök vagy annak helyettese adhat engedélyt, és Isten áldásával átmehet. Bárkik, ha ellenkezőt tennének, és meggondolatlan cselekedetből fölötteseik engedélye nélkül eltávoznának, vagy bármelyik perjel, aki ilyen szökevényt befogadni merészelne, vagy engedetlenekkel, kóbor lázadókkal, csavargókkal, vagy a remete szerzethez nem illőkkel és alkalmatlanokkal tartana, akik elöljárók akarata ellenére önmagukat helyeznék át, a rendfőnök vagy a helyettese, bárki legyen is az, azt a kolostort vagy kolostorokat, testvért vagy testvéreket, mint a fenti módon leírt engedetleneket, egyházi átokkal és kiközösítéssel büntetheti; erre a nekik küldött levelünkben fölhatalmazzuk.
Ezen fölül, ha volnának olyanok, akik így javíthatatlanok és fékezhetetlenek, mert a rájuk kirótt ítélet ellenére javulni nem igyekeznek, akkor a fent nevezett elöljárók őt vagy őket e fölhatalmazás alapján, a rendnek bármelyik tagjával elfogathatják és börtönbe vettethetik, mindaddig, amíg őszinte bűnbánatot nem tartanak, meg nem változnak, és önfejűségükből ki nem gyógyulnak. Sokan vannak ugyanis, akik kizárólag saját testük táplálásáért falánkul járkálnak, és szétszélednek gazdátlanul, rendjük szégyenére. Ezért ezt, vagy ezeket ugyanazzal a hatalommal, bármelyik testvérrel elfogathatják, és börtönbe vethetik, vagy a szerzetesi ruhától fosszák meg; de ha a vétkes nem található, akkor a szerzetesi ruhától való megfosztás jeléül, mintegy a szerzetből való kizárásért, vágják le a csuklyáját, vagyis csonkítsák meg. Mi tehát azoknak, vagyis a rendfőnöknek, Lőrinc testvér perjelnek és ugyanazon rend perjeleinek kérésével egyetértve, atyailag jóindulatú és kegyes beleegyezésünket adjuk. Különösen azért, mert kérésük a lelkek üdvösségének hasznára válik, méltányos, igazságos és ésszerű. A bemutatott szabályokat és szerzetesi rendelkezéseket elfogadjuk, jóváhagyjuk és megerősítjük. Ennek örök emlékéül pecsétünkkel láttuk el, vagyis megerősítettük. Kelt Egerben, az Úrnak 1297-ik évében, Szent Lukács evangélista ünnepén.”
Ennek a szabályzatnak majdnem minden pontját, egészen a rend feloszlatásáig megtartották a magyar pálosok. Kivéve a kizárásról szólót, amelyet később módosítottak, hogy csak a javíthatatlanok bocsátassanak el.
A rendnek fejlődése töretlenül tovább folytatódik, a következő 8 év alatt majdnem ugyanannyi kolostor épül fel, mint azt megelőzőleg, köztük a híres Buda melletti Szent Lőrinc monostor is, amely 1300-tól 1304-ig építettek a pálosok, ebből az időszakból származik.
1309. január 15-ről veszi keltét Budán Gentilis újabb okmánya. De Lőrinc prior nem elégedett meg ezzel az eredménnyel, mert ő nagyobb távlatokban gondolkodott-, ennek eredménye Gentilis közbenjárásának még újabb okmánya, mely 1309. február 18-án kelt Budán; az oklevél a V. Kelemen pápától származik ennek az oklevélnek az értelmében a pálosok nagykáptalanokat is tarthatnak Budán, a rend ügyeiben szabadon dönthetnek, kitétele csupán az, hogy Szent Ágoston regulájának lényegén ne változtassanak. A nagykáptalan pünkösdkor 1309. május 23-án egybegyűlt. Gentilis a pápa magyarországi követének útjából fakadó újabb, a harmadik oklevél: úgymint Lőrinc prior-provinciálisnak megadja a szerzetesek feloldozásának jogát, 1311. április 1-én Pozsonyban adták ki. Ezen okmányaikon még a „Fratres S. Crucis de eremo” elnevezés fordul elő. De később XXII. Jánosnak 1319-ben kelt, továbbá 1323-ban kelt leirataiban is már a rend megnevezése, „Remete Szent Pál szerzetének” nyilváníttatik. Továbbá XXII. János pápa a pálosokat, mint az egyház szerzetes rendjét újra elismerte, sőt egyben az 1319-i oklevélben a püspöki fennhatóság alól felmentve, a pápai fennhatóság alá helyezte. A pálos kolostorok száma ebben az időben már 60-ra emelkedett.
A pápák így XXII. János, V. Orbán, XI. Gergely és II. Bonifác stb. a bulláikban dicsérően szólnak a Pálos-rend kemény és szigorú életéről, hitbuzgó cselekedeteiről.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!